Omar Joof

2017: Omar Joof heeft SOS school afgerond en studeert niet verder. Hij heeft een baan bij een houtbewerker.

In sponsoring: maart 2011

Oktober 2017: Omar is klaar op de SOS school en studeert niet verder. Hij heeft nu een baantje bij een houtbewerker. Omar Maakt op mij een erg ontspannen indruk deze keer. Hij geeft aan toch nog regelmatig last te hebben van zijn heupen. Hij verteld dan weer de strk oefeningen te doen.

oktober 2016: Omar komt bij binnenkomst stram en stijf op ons toegelopen. Hij blijkt al enkele maanden enorme pijn te hebben die voortkomt vanuit zijn heupen. Samen met Elkie onderzoeken we waar de pijn/stramheid vandaan komt. Omar blijkt maanden geleden een voetbal trauma te hebben opgelopen. Daar is hij in het Ziekenhuis zo goed en zo kwaad mogelijk aan geholpen. Na alle opties te hebben overwogen en bekeken krijgt hij een behandelplan wat bestaat uit pijnmedicatie met rek en strek oefeningen. Als we na drie dagen weer op bezoek komen loopt er al een hele andere Omar op ons toe.

Omar is door zijn blessure het tweede kwartaal amper naar school geweest. Toch heeft hij goede punten op zijn eind cijferlijst. Maar ondanks dat krijgen we niet echt contact. Het blijft een groot raadsel wat er in Omar omgaat en wat hij in zijn leven verder wil bereiken.

oktober 2015: Omar heeft in klas 11 goed zijn best gedaan en heeft mooie punten. Ondanks dat het niet zijn eerste keuze was vorig jaar om handel te gaan doen heeft hij er wel zijn uiterste best op gedaan. Omar gaat volgend jaar zijn laatste schooljaar in en zal de sponsoring daarna waarschijnlijk stoppen. Dit besluit hebben we genomen omdat we nog steeds, na al die jaren dat we hem kennen geen contact krijgen met Omar. Hij uit zich totaal niet en elk woord moeten we eruit trekken. Wat hij over zijn leven en toekomst denkt is ons weer niet duidelijk geworden. Hij laat braaf zijn resultaten zien en vermijd daarna elk contact met ons.

2015: Rapport van Omar Joof

september 2014: Omar gaat dit jaar naar beroepsonderwijs. Hij had de keuze uit drie leerwegen. Tot onze grote tel eurstelling heeft hij de eenvoudigste weg gekozen. Als we dit met hem bespreken en vragen waar hij het beste een baan in kan vinden als hij klaar is met leren begint hij en zijn ouders te merken dat hij geen slimme keuze heeft gemaakt. Hij geeft eerlijk toe dat hij het zichzelf makkelijk wilde maken.

Het is duidelijk merkbaar dat zijn ouders niet weten hoe ze hun kinderen hierin moeten begeleiden. Of de school hierin juiste voorlichting en adviezen geeft is me ook niet duidelijk. We spreken af dat hij op school gaat aangeven toch een andere richting in te willen gaan. Op 26 okt hebben we nog even telefonisch contact gehad met Omar en het is gelukt om zijn richting te veranderen. Hij gaat nu commerce (handel) doen ipv religie. Zijn vader vertelde nog dat hij bijscholing aan het zoeken was om ervoor te zorgen dat Omar het zeker goed gaat doen op school.

oktober 2013: We kunnen deze keer weer trots zijn op Omar. Hij heeft zijn slechte rapport helemaal hersteld! Nog drie vakken moet hij een beetje aantrekken. Deze keer kwam hij ook zelf met zijn rapport en de boekenlijst. Het is een verlegen stille jongen. Als hij wat zegt begint hij te stotteren en voelt zich duidelijk ongemakkelijk. Wat ik me ook kan voorstellen na de uitbrander van vorig jaar! Voor het aanschaffen van zijn boeken hebben we hem daarom zelf de verantwoording gegeven. We hebben hem ons vertrouwen weer terug gegeven. Aan zijn houding was goed te zien dat hij dit prettig vond. Opmerkelijk was zeker dat hij het geld voor het aanschaffen van zijn boeken netjes in een papiertje draaide en het aan zijn oma ging geven om het te bewaren tot de volgende dag.

Omar Gaat dit jaar naar groep negen. Een zwaar jaar met veel extra studie. We hopen dat hij ook dit jaar goede resultaten behaald zodat hij door kan naar een volgende school. Welke dat wordt ligt aan zijn eindresultaat.

Rapport van Omar Groep 8

oktober 2012: Het rapport van Omar is ronduit teleurstellend. Hij is voor alles gezakt. We zijn hier ontzettend boos over, vooral omdat het duidelijk is dat hij voor geen enkel vak inzet heeft getoond. Als we hem er op aanspreken zwijgt hij in alle talen en slaat zijn ogen neer. Dit gedrag frustreert enorm en we geven hem 2 dagen om met een fatsoenlijk en duidelijke uitleg te komen over zijn wanprestaties.

Na twee dagen vraagt een duidelijk aangeslagen kind of hij ons kan speken. Hij bied zijn excuus aan en legt uit hoe het komt dat hij zo slecht gepresteerd heeft op school. De redenen die hij opgeeft zijn, mijn inziens, zeker niet veel belovend voor zijn toekomst!

We hebben lange, door zijn ouders smekende gesprekken. Ze geven aan niet te begrijpen dat hij zo’n slecht rapport heeft. Er word ons meerdere keren met klem gesmeekt hem alsjeblief nog één kans te geven. We spreken, en behoorlijk boos, de ouders aan op de verantwoordelijkheid die zij naar hun kind toe hebben. Zij hebben ons inziens behoorlijk gefaald in het stimuleren en zeker in het controleren van Omar en zijn schoolprestaties.

Na lang en diep nadenken hebben we besloten Omar één kans te geven. We betalen één termijn en in dat termijn zal hij moeten laten zien wat hij in zich heeft. Gaat dat eerste termijn op school mis zal de sponsoring stoppen en kan hij geen opleiding meer volgen.

September 2011: Omar gaat naar school op de SOS school in Kololi. Hij moet nog 5 jaar naar school. Omar is een erg rustige jongen. We hebben op dit moment nog geen schoolresultaten van hem. Op het eind van schooljaar 2011/2012 weten we meer over zijn schoolresultaten.